چربی قهوه ای چیست؟

چربی قهوه ای چیست؟
چربی قهوه‌ای موجب بهبود سلامت متابولیک، کاهش وزن آسان‌تر، کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی می شود.

آیا چربی قهوه ای برای ما مفید است؟

همانطور که می دانید انواع مختلفی از چربی در دنیای تغذیه وجود دارد. به همان میزان که چربی های "بد" (ترانس) موجب نگرانی ما هستند و توصیه به پرهیز از آنها داریم، چربی های "خوب" (چربی های اشباع نشده) تاصیرات مثبتی در سلامتی ما دارند. منابع چربی های خوب روغن زیتون، آوکادو، مغزیجات و ... هستند.
اما اکنون با مطالعات انسانی ثابت شده است که چربی بدن نیز می تواند به چربی خوب و بد تقسیم شود و چربی خوب می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید باشد. در بدن ما دو نوع بافت چربی وجود دارد. بافت چربی سفید و بافت چربی قهوه ای. دلیل این نامگذاری تفاوت های این دو بافت است. چریب قهوه ای محتوای میتوکندریایی بیشتری دارد و از نظر متابولیسمی فعال تر است.
در حالی که بسیاری از افراد زمان و انرژی زیادی صرف تلاش برای کاهش چربی بدن خود می کنند، بافت چربی قهوه ای برای سلامتی، به ویژه برای زنان، ضروری است. این بافت با تولید گرما به حفظ دمای بدن کمک می کند.
همچنین مطالعه ای که در Nature Medicine منتشر شده است، ارتباط بین چربی قهوه ای و بهبود سلامت قلب و متابولیک را تایید کرده است.
در حالی که در چاقی به طور کلی کاهش عملکرد چربی قهوه ای اتفاق می افتد، به نظر می رسد آن دسته از افراد چاق که این بافت در آنها فعال تر است، شرایط بهتری از نظر سلامتی و حتی کاهش وزن دارند. همچنین نتایج یه مطالعه بر روی 50 هزار بیمار حاکی از آن است که وجود چربی قهوه ای با شیوع کمتر بیماری های مزمن و دیابت نوع 2 ارتباط مستقیم دارد. پل کوهن، محقق دانشگاه راکفلر نیویورک معتقد است چربی قهوه ای عملکردی فراتر از مصرف گلوکز و سوزاندن کالری در بدن انجام میدهد. در واقع وی احتمال می دهد این بافت در مسیر سیگنال دهی هورمونی تغییراتی ایجاد می نماید که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
میزان بافت چربی قهوه ای در نوزادان بیشتر از بزرگسالان است وعلیرغم اینکه تشخیص بافت چربی قهوه ای کار ساده ای نیست زیرا به اسکن های پیشرفته نیاز دارد، اما نتایج مطالعات بر روی افرادی که به دلیل ارزیابی های دیگر تحت این اسکن ها قرار گرفتند نشانگر آن است که در بزرگسالی هم می توان این بافت را تقویت کرد.

چطور چربی قهوه ای تولید کنیم؟

در حالی که هایکینن خاطرنشان می کند که "هیچ روش ثابت شده ای برای افزایش دائمی سطح چربی قهوه ای در انسان وجود ندارد"، به مطالعات انجام شده روی نمونه های انسانی اشاره می کند که نشان می دهند سلول‌های چربی سفید در شرایط مناسب تبدیل به چربی قهوه ای شده و مانند آن عمل می‌کنند، که این امر می‌تواند مزایای سلامتی مانند سلامت متابولیک بهتر، کاهش وزن آسان‌تر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را برای ما به ارمغان آورد.

1- سرما درمانی
یکی از تکنیک هایی که در برخی از مطالعات برای افزایش تولید چربی قهوه ای به آن اشاره شده، سرما درمانی است. مشخص شده است که سرما درمانی باعث تحریک بافت چربی قهوه ای می شود که در حفظ دمای بدن موثر است. تصور می شود که سرما درمانی ممکن است مصرف انرژی را افزایش دهد و کنترل وزن را بهبود بخشد. همچنین چند مطالعه انسانی بهبود در متابولیسم گلوکز و کاهش عفونت‌های تنفسی را در افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی نشان داده‌اند.

اگرچه روش های کرایوتراپی ممکن است در حال حاضر مناسب‌ترین راه در شرایط پاندمی نباشند، اما می توانیم دوش گرفتن خود را با 60 ثانیه آب سرد به پایان برسانیم (این کار مزایای سلامتی بی شمار دیگری نیز برای ما خواهد داشت).

2- روزه داری متناوب
روزه داری متناوب به دلیل فواید ضدالتهابی آن بسیار مورد توجه است. اما برخی مطالعات همچنین نشان می‌دهند که روزه‌داری متناوب می‌تواند باعث افزایش چربی قهوه‌ای و کاهش چربی سفید در بزرگسالان شود و به کاهش وزن کمک کند.

3- مصرف مواد غذایی مناسب
فنول هایی مانند کپسایسین (موجود در فلفل تند)، کاتچین (موجود در چای سبز) و اسیدهای اورسولیک (موجود در پوست سیب) مواد غذایی هستند که می توانند به فعالیت بافت چربی قهوه ای کمک کنند. همانطور که می دانید فنول ها برای سلامتی شما مفید هستند (و مزایای ثابت شده چای سبز شامل کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک نیز به اثبات رسیده است) در نتیجه هیچ ضرری برای گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی شما وجود ندارد. پخت و پز با چیلی تند، فلفل سیاه و زردچوبه را امتحان کنید. سیب های ارگانیک خود را پوست نگیرید و روز خود را با یک فنجان چای سبز شروع کنید.


منابع

1. https://www.nature.com/articles/s41591-020-1126-7
2. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160216181706.htm
3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26147760/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5668683/

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد